Δημόσιες συγκοινωνίες και προϋπολογισμός

ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ’12

Του Νίκου Νικολαΐδη, Βουλευτή Λεμεσού του ΚΣ ΕΔΕΚ

Στις 2 του Δεκέμβρη του 2009 υπογράφτηκαν τα 6 Συμβόλαια Παραχώρησης της Δημόσιας Υπηρεσίας των Επιβατικών Μεταφορών, και ξεκίνησε μια νέα σελίδα στην ιστορία των Δημόσιων Συγκοινωνιών στην Κύπρο.

Το μέχρι τότε για δεκαετίες αναποτελεσματικό, υποτυπώδες σύστημα δημόσιων συγκοινωνιών, έδιδε τη θέση του σε μια προοπτική για ένα νέο, σύγχρονο, αποτελεσματικό σύστημα επιβατικών μεταφορών.

Τι άλλαζε στην πράξη με το νέο σύστημα. Περίπου τα πάντα.

  • 6 συμβάσεις αντικατέστησαν μια χαώδη κατάσταση από 220 εταιρίες και μεμονωμένους λεωφορειούχους
  • Δινόταν η δυνατότητα να επενδυθούν κεφάλαια από τις 6 νέες εταιρείες για να αγοραστούν νέα σύγχρονα λεωφορεία, για να αντικαταστήσουν ένα στόλο πέραν των χιλίων λεωφορείων, που είχαν μέση ηλικία που ξεπερνούσε τα 15 χρόνια
  • Υπερδιπλάσια δρομολόγια και συχνότητες ώστε να εξυπηρετείται ο κάθε πολίτης, εργαζόμενος, μαθητής, συνταξιούχος, επισκέπτης, σε οποιαδήποτε πόλη και σε οποιοδήποτε χωριό.
  • Δεκάδες χωριά έβγαιναν από τη συγκοινωνιακή απομόνωση πολλών χρόνων
  • Υπήρχαν πρόνοιες για σύγχρονες υποδομές, στάσεις, σταθμούς μετεπιβίβασης, συστήματα πληροφόρησης.

Αυτές ήταν μερικές από τις επαναστατικές αλλαγές που έφερνε το νέο σύστημα δημόσιων επιβατικών μεταφορών.

Στις 5/Ιουλίου/2010 τέθηκε σε λειτουργία το νέο σύστημα.

Ποια είναι η κατάσταση σήμερα, 14 μήνες μετά;

  • 250 καινούργια λεωφορεία
  • 1,600,000 εισιτήρια κόπηκαν τον Ιούλιο του 2011, σε σύγκριση με 600,000 τον Ιούλιο του 2010
  • Σήμερα μεταφέρονται καθημερινά πέραν των 50,000 επιβατών με πληρωμένο εισιτήριο, συν 25,000 μαθητές δωρεάν συν άλλοι τόσοι συνταξιούχοι επίσης δωρεάν.
  • Για πρώτη φορά βλέπει κανείς σήμερα στην Κύπρο λεωφορεία ασφυκτικά γεμάτα. Αρκεί να πάει στην παραλιακή διαδρομή στη Λεμεσό, ή τη διαδρομή στην τουριστική περιοχή στην Κάτω Πάφο ή στις διαδρομές Αγίας Νάπας και Πρωταρά.

Αυτή είναι μια θεαματική αλλαγή. Το όφελος για την εθνική μας οικονομία, από την εξοικονόμηση καυσίμων μόνο, είναι πολλές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ το χρόνο. Συν το περιβαλλοντικό όφελος, συν το όφελος για τη δημόσια υγεία, συν το όφελος από τη μείωση των οδικών δυστυχημάτων.

Έχομε λοιπόν λύσει το πρόβλημα των δημόσιων συγκοινωνιών στην Κύπρο; Κάθε άλλο. Έχομε ακόμα τεράστια απόσταση να διανύσουμε και τεράστια προσπάθεια να κάνουμε.

Υπάρχουν ακόμα πολλά προβλήματα, πολλά κενά και πολλές ελλείψεις. Ελλείψεις στις υποδομές, στις στάσεις, στους σταθμούς, ελλείψεις στα συστήματα ενημέρωσης, υπάρχουν ακόμα διαδρομές που δεν προσελκύουν επιβάτες, υπάρχει ακόμα κόσμος που έχει προκατάληψη με το λεωφορείο, υπάρχει ακόμα πολλή δουλειά που πρέπει να γίνει για να επικρατήσει μια νέα κουλτούρα χρήσης του δημόσιου μέσου μεταφοράς.

Όμως από την αρχή ήταν γνωστό ότι το έργο αυτό, δεν ήταν έργο μερικών μηνών. Ήταν ένα έργο 8-ετίας, μέχρι να φτάσουμε σε εκείνα τα επίπεδα εξυπηρέτησης, υποδομών και, κυρίως, χρήσης, που να μπορούμε να πούμε ότι είμαστε επιτέλους μια σύγχρονη χώρα από πλευράς δημόσιων συγκοινωνιών.

Για να φτάσουμε στο στόχο αυτό, χρειάζεται μια συνεχής προσπάθεια. Αν αυτή η προσπάθεια σταματήσει, θα είναι ως εάν να σταματά το οξυγόνο σε ένα ζωντανό οργανισμό.

Δεν θα πρέπει να εγκαταλειφθεί η προσπάθεια. Γιατί η κυπριακή κοινωνία χρειάζεται τις δημόσιες μεταφορές. Εργάστηκαν πάρα πολλοί άνθρωποι για να φτάσουμε ως εδώ. Πολλοί επαγγελματίες και πολλές οικογένειες υποθήκευσαν το μέλλον τους στο νέο αυτό σύστημα.

Η κυβέρνηση έχει κάθε λόγο και υποχρέωση να συνεχίσει να στηρίζει με αποφασιστικότητα το σύστημα δημόσιων συγκοινωνιών. Ασφαλώς οι καιροί είναι δύσκολοι. Ασφαλώς υπάρχει οικονομική κρίση. Κανένας δεν μπορεί να αγνοήσει το γεγονός αυτό. Όμως το θέμα πρέπει να αντικριστεί μακροσκοπικά και όχι μικροσκοπικά. Να δούμε τι οφέλη θα έχει ευρύτερα ο τόπος, οφέλη οικονομικά και κοινωνικά.

Θα πρέπει στο νέο Προϋπολογισμό να γίνουν εκείνες οι πρόνοιες που θα κρατήσουν ζωντανή την προοπτική των δημόσιων συγκοινωνιών. Εκεί όπου υπάρχουν περιθώρια περικοπών και νοικοκυρέματος, να γίνουν, με σοβαρό και αυστηρό τρόπο. Να βρεθούν όμως οι χρυσές τομές ώστε να μη χαθεί αυτή η σημαντική προοπτική για τον τόπο μας.

1 Response to “Δημόσιες συγκοινωνίες και προϋπολογισμός”

  1. Sevaste kurie Nikolaidi,

    Ta apotelesmata ta opia exoun dothi den ine arketa leptomeriaka.

    Den uparxoun plirofories gia tous xristes tis upiresias. Tha vrite oti i polisis isitirion tou mina iouniou, iouliou kai augoustou fisika au3ithikan logo xrisis apo touristes. Auti tin xronia upir3an afi3is apo xores, opos Rossia, opou sto parethon i kupros den itan prooismos endiaferontos.

    Ektos apo tin au3isi afi3eon stin kupro apo kainouries xores(i aerodromia) to miomeno kostos isitirio kai i proothisi tis upiresias apo 3enodoxious stou touristes voithise stis polisis auton ton isitirion.

    Kata tin gnomi mou den uparxi dimiourgikotika kai kainotomia apo tis eteries leoforion logo asafes kontratou apo tin kuvernisi. Ektos apo auto den uparxi to endiaferon gia to pelati oute i mia eteria gia tin allin. Gia na upar3oun kalitera makroxronia apotelesmata prepi to kentro afosios na ine i anages tou pelati kai oxi ta kritiria ton eterion. Ine aparadekto i eteries i opies asxolounte me ton dimosio tomea na min exoun endiaferon i sxesis me tous pelates tous giati i kuvernisi apetixe na to empedosi sto kontrato kai na embedosi suxni parakalouthisi.

    Gia na pame mprosta ta prota meta pou prepi na lavi i kuvernisi ine ine na efarmosi sta melontika kontrata ( sumfonies) me tis eteries na dimiourgithoun epikinonies kai sunergaises meta3i ton 6 eterion. Prepi na aniktoun eukeries sunergasias apo ton idiotiko tomea opos 3enodoxia, uperagores, panepistimia, idroparka, clubs ktl. I eteries leoforion prepi na exoun endiaferon kai sxesis me tous pelates tous gia makroxronia xrisi kai empistosinis apo ton pelati.

    Parolo pou den exo meletisi se vathos ton kupreo xristi oso ton episkepti, ipopsiazome pos to megalitero ‘provlima’ se sxesi me hamili xrisis tis upiresias apo kupreous ine i froxi suxnotita leoforion se mi touristikes perioxes(e3eresi i Leukosia) kai o skopos tis diadromis. Den uparxi dikeologia gia tin upar3i mias diadromis opou skopos ine to kerdos tis eterias kai oxi i anagi tou pelati. I diadromes leoforion prepi na diamorfothoun giro apo tin zoi ton pelaton tous kai oxi to antitheto. Mpori na upar3i sumvivasmos fisika kai apo tis dio pleures meta apo megalis klimakas ereunas kai parakolouthisis.

    An perimenete me xamila komistra ton leoforion, kenourio stolo kai kainouries diadromes na au3isoun tin xrisi dimosion meson, sto dosmeno xroniko diastima pou exete, zite se pseudesthisi . Prepi na upar3oun metra diamorfosis dromon gia na stiri3oun tis eteries leoforion. Xriazete i sunergasia tis kuvernisis se sxesi protereotitas dromou sta leoforia astikon diadromon, miosi tou platous ton dromon(kai oxi to antitheto) gia periorismeni xrisi autokiniton kai miosi xoron stathmeusis me pio akriva komistra. An den lavete sobara metra opos auta ta opia ‘ktipoun’ tin tsepi kai tin lifi apofaseon tou pelati den tha ftasete to zitoumeno apotelesma.

    Parakalo parete ta sxolia auta me prosoxi kai endiaferon. Os kupria politria endiaferome gia to mellon kai to perivalon tou topou mou kai thelo na ekfraso tin gnomi mu sto thema auto. Pisteuo uparxi xoros kalitereusis sto tomea auto alla den dinete i eukeria. Prepi na paroume ta sosta vimata gia na pame prosta. Na di3oume endiaferon se petixemena paradigmata ston tomea auto apo alles xores kai na efarmosoume ti diadikasies tis opies elavan gia na ftasoun sto apotelesma auto.

    An endiafereste parapano sxolia parakalo epikinoniste meso ilektronikou taxudromiou.

    Me ektimisi

    Maria Ariatotelous

Leave a Reply

Επιλογές